Rancang Bangun Bahan Ajar Digital Berbasis Ekopedagogik Approach

Authors

  • Dede Margo Irianto Prodi PGSD Universitas Pendidikan Indonesia
  • Yusuf Tri Herlambang Prodi PGSD Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hana Yunansah Prodi PGSD Universitas Pendidikan Indonesia
  • Rahman Wahid Prodi PGSD Universitas Pendidikan Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35568/naturalistic.v6i2.1813

Keywords:

Ecopedagogy, Tecahing Materials, Education

Abstract

This Study aims to describe the Design of Teaching Materials Based Digital Ekopedagogik Approach. The research method used is the method of Design and Development using model 4-D. Data collection techniques used were questionnaires. The research results found showed that the medium of digital teaching materials that has been developed is feasible to use based on the assessment of the experts to obtain the percentage of 97.5% in terms of material, for 82.5% in terms of the media, and 100% in terms of language. Summary assessment of teaching materials by students gain percentage 96,87% in terms of the content of the material, 100% in terms of use, and 100% in terms of appearance.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Aminullah, M., & Ali, M. (2020). Konsep Pengembangan Diri Dalam Menghadapi Perkembangan Teknologi Komunikasi Era 4.0. Komunike, 12(1), 1-23.

Arsanti, M. (2018). Pengembangan bahan ajar mata kuliah penulisan kreatif bermuatan nilai-nilai pendidikan karakter religius bagi mahasiswa prodi PBSI, FKIP, UNISSULA. KREDO: Jurnal Ilmiah Bahasa dan Sastra, 1(2), 69-88.

Ammermann, F. N. (2021). What is Global History of Technology (good for)?. Global Histories: A Student Journal, 6 (2).

Adela, D., & Permana, D. (2020). Integrasi Pendidikan Lingkungan Melalui Pendekatan Ecopedagogy Dalam Pembelajaran Ips Di Sekolah Dasar. Jurnal BELAINDIKA (Pembelajaran Dan Inovasi Pendidikan), 2 (2), 17-26.

Akbar, A., & Noviani, N. (2019). Tantangan dan solusi dalam perkembangan teknologi pendidikan di Indonesia. In Prosiding Seminar Nasional Program Pascasarjana Universitas Pgri Palembang.

Barlian, E., & Iswandi, U. (2020). Ekologi Manusia. Deepublish.

Cholik, C. A. (2017). Pemanfaatan Teknologi Informasi Dan Komunikasi Untuk Meningkatkan Pendidikan Di Indonesia. Syntax Literate; Jurnal Ilmiah Indonesia, 2(6), 21-30.

Dick, Walter; Carey, Lou & Carey, James O. 2009. The sistematic design instructional. New Jersey: Pearson Education Upper Saddle River.

Dunkley, R. A., & Smith, T. A. (2019). Geocoaching: Memories and habits of learning in practices of ecopedagogy. The Geographical Journal, 185(3), 292-302.

Efendi, N. M. (2018). Revolusi Pembelajaran Berbasis Digital (Penggunaan Animasi Digital Pada Start Up Sebagai Metode Pembelajaran Siswa Belajar Aktif). Habitus: Jurnal Pendidikan, Sosiologi, & Antropologi, 2(2), 173-182.

Faisal, M., Hotimah, H., Nurhaedah, N., Nurfaizah, A. P., & Khaerunnisa, K. (2020). Peningkatan Kompetensi Guru Sekolah Dasar dalam Mengembangkan Bahan Ajar Digital di Kabupaten Gowa. Publikasi Pendidikan, 10(3), 266-270.

Harahap, E. H. H. H., Istianingsih, N., & Latief, M. (2020). Perkembangan Filsafat Ilmu Dalam Perspektif Teknologi Digital. Jurnal Administrasi Sosial dan Humaniora, 4(1), 9-23.

Hasnawati, H. (2020). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Lingkungan Sekitar Pada Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Pedagogik Journal of Islamic Elementary School, 3(1), 119-134.

Hendriyani, A., Rohayati, E., & Ernalis (2020). Effectiveness Of Project-Based Learning Models In Improving The Metacognition Ability Of Elementary School Students. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology. 17 (8), 665-679

Herlambang Y T (2018). Pedagogik: Telaah Kritis Ilmu Pendidikan Dalam Multiperspektif. Jakarta: Bumiaksara.

Herlambang, Y T, Wahid, R & Solehudin, M N (2021). Landasan Pendidikan: Sebuah tinjauan multiperspektif dasar esensial Pendidikan. Bandung: Yayasan Multiliterasi.

Huda, I. A. (2020). Perkembangan Teknologi Informasi dan Komunikasi (TIK) Terhadap Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Konseling (JPDK), 1(2), 143-149.

Husaini, M. (2017). Pemanfaatan teknologi informasi dalam bidang pendidikan (e-education). MIKROTIK: Jurnal Manajemen Informatika, 2(1).

Irianto, D. M., Yunansah, H., Mulyati, T., Herlambang, Y. T. (2020a). Ekopedagogik: Sebuah Konsep Pendidikan Dalam Perspektif Filosofis-Pedagogis. Tasikmalaya: Ksatria Siliwangi.

Irianto, D. M., Yunansah, H., Mulyati, T., Herlambang, Y. T., & Setiawan, D. (2020b). Multiliteracy: Alternative Learning Models To Improve Ecological Literacy Of Primary School Students. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(9), 614-632.

Indrawini, T., Amirudin, A., & Widiati, U. (2017). Pengembangan bahan ajar tematik subtema ayo cintai lingkungan untuk siswa kelas iv sd. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(11), 1489-1497.

Jamun, Y. M. (2018). Dampak teknologi terhadap pendidikan. Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan Missio, 10(1), 48-52.

Kamsina, K. (2020). Integrasi Teknologi Dalam Pembelajara Implementasi Pembelajaran Ilmu Teknologi Dan Masyarakat. Edueksos: Jurnal Pendidikan Sosial & Ekonomi, 9(2).

Kusumawardani, R. R. W. A., & Kuswanto, K. (2020). Membangun kesadaran lingkungan melalui ekopedagogik pada anak usia dini berlandaskan konsep Jan Ligthart. Jurnal Pendidikan Anak, 9(2), 94-99.

Khamidah, N., Winarto, W., & Mustikasari, V. R. (2019). Discovery Learning: Penerapan dalam pembelajaran IPA berbantuan bahan ajar digital interaktif untuk meningkatkan prestasi belajar siswa. JIPVA (Jurnal Pendidikan IPA Veteran), 3(1), 87-99.

Lestariningsih, N., & Suardiman, S. P. (2017). Pengembangan bahan ajar tematik-integratif berbasis kearifan lokal untuk meningkatkan karakter peduli dan tanggung jawab. Jurnal Pendidikan Karakter, 7(1).

Lestari, S. (2018). Peran teknologi dalam pendidikan di era globalisasi. Edureligia: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 2(2), 94-100.

Misiaszek, G. W. (2019). Ecopedagogy: teaching critical literacies of ‘development’, ‘sustainability’, and ‘sustainable development’, Teaching in Higher Education, 25:5, 615-632, DOI: 10.1080/13562517.2019.1586668

Misiaszek, G. W. (2019). Ecopedagogy: teaching critical literacies of ‘development’, ‘sustainability’, and ‘sustainable development’, Teaching in Higher Education, 25:5, 615-632, DOI: 10.1080/13562517.2019.1586668

Magdalena, I., Sundari, T., Nurkamilah, S., Nasrullah, N., & Amalia, D. A. (2020). Analisis Bahan Ajar. Nusantara, 2(2), 311-326.

Nasution, S. 2010. Berbagai pendekatan dalam proses belajar mengajar. Jakarta: Bumi Aksara.

Nurjanah, et al, (2020). Regional Language Education In The Era Of The Industrial Revolution Era 4.0: An Idea About Education In The Techno Pedagogy Perspective. Journal of Physics: 1-5.

Okur-Berberoglu, E. (2017). Ecological Dynamics Model and Ecopedagogy-Based Outdoor Experiential Education. International Electronic Journal of Environmental Education, 7(2), 134-151.

Prastowo, A. (2018). Sumber belajar dan pusat sumber belajar: Teori dan aplikasinya di sekolah/madrasah. Kencana.

Pamungkas, A. S. (2020). Perspektif Komunikasi Visual Pada Pengembangan Bahan Ajar Sains Berbasis Digital Untuk Siswa Sd. Jurnal Suluh Pendidikan, 8(2), 32-41.

Puspita, A. M. I. (2017). Pengaruh penggunaan bahan ajar tematik berbasis lingkungan terhadap aktivitas dan hasil belajar siswa kelas II SDN III Tanggung. Karya Ilmiah Dosen, 3(1).

Ramadhan, S., Elfia Sukma, & Indriyani. (2019). Environmental education and disaster mitigation through language learning. IOP Conference Series: Earth and Environmental Science, 314.

Setiawan, D. (2018). Dampak perkembangan teknologi informasi dan komunikasi terhadap budaya. Jurnal Simbolika: Research and Learning in Communication Study, 4(1), 62-72.

Wijiningsih, N., Wahjoedi, W., & Sumarmi, S. (2017). Pengembangan bahan ajar tematik berbasis budaya lokal. Jurnal Pendidikan: Teori, Penelitian, dan Pengembangan, 2(8), 1030-1036.

Wahyudi, H. S., & Sukmasari, M. P. (2018). Teknologi dan kehidupan masyarakat. Jurnal Analisa Sosiologi, 3(1).

Yasida, K. S. Eco-pedagogy. HISTORIKA, 23(1), 70-78.

Yunansah, H., & Herlambang, Y. T. (2017). Pendidikan berbasis ekopedagogik dalam menumbuhkan kesadaran ekologis dan mengembangkan karakter siswa sekolah dasar. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(1), 27-34.

Yoga, S. (2019). Perubahan Sosial Budaya Masyarakat Indonesia dan Perkembangan Teknologi Komunikasi. Jurnal Al-Bayan: Media Kajian dan Pengembangan Ilmu Dakwah, 24(1)

Downloads

Published

2022-04-30

How to Cite

Margo Irianto, D., Herlambang, Y. T., Yunansah, H., & Wahid, R. . (2022). Rancang Bangun Bahan Ajar Digital Berbasis Ekopedagogik Approach. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 6(2), 1150–1160. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v6i2.1813

Most read articles by the same author(s)