Rancang Bangun Media Bahan Ajar Digital Berbasis Multimodalality Dalam Pendekatan Pedagogik Futuristik
DOI:
https://doi.org/10.35568/naturalistic.v6i2.1881Keywords:
Digital Media, Multimodalilty, Futuristic PedagogicAbstract
This study aims to describe the Design of digital Media teaching materials based multimodality approach to pedagogic futuristic. The research method used is the method of Design and Development using model 4-D. Data collection techniques used were questionnaires and interviews. The research results found showed that the medium of digital teaching materials that has been developed is feasible to use based on the assessment of the experts to obtain the percentage of 97.5% in terms of material, for 82.5% in terms of the media, and 100% in terms of language. Summary assessment of teaching materials by students earn a percentage 96,87% in terms of the content of the material, 100% in terms of use, and 100% in terms of appearance.
Downloads
References
Abidin, Y., dan Herlambang. Y.T. (2019). Pedagodik Multiliterasi. Bandung : UPI Kampus cibiru
Al Fajri, T. A. (2020). Pentingnya Penggunaan Pendekatan Multimodal Dalam Pembelajaran. Waskita: Jurnal Pendidikan Nilai dan Pembangunan Karakter, 2(1), 57-72.
Ani, H. M. (2017). Pendidikan dan Pembelajaran Berorientasi Pemecahan Masalah Masa Depan. Jurnal Pendidikan Ekonomi: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, Ilmu Ekonomi dan Ilmu Sosial, 10(2).
Bao, X. (2017). Application of multimodality to teaching reading. English Language and Literature Studies, 7(3), 78-84.
Batubara, H. H. (2018). Pengembangan media pembelajaran matematika berbasis android untuk siswa SD/MI. Muallimuna: Jurnal Madrasah Ibtidaiyah, 3(1), 12-27.
Damayanti, I., Solin, M., & Eviyanti, E. (2020). The Development of Activity Literacy Teaching Material Based on Multimodal of Literacy for the grade 4th at SDS Amir Hamzah. Budapest International Research and Critics in Linguistics and Education (BirLE) Journal, 3(3), 1435-1444.
Dewi, I. S., & Puspitasari, Y. D. D. (2020). Pembelajaran Daring Berbantuan Modul Berbasis Project Pada Mata Kuliah Manajemen Laboratorium IPA Terhadap Peningkatan Hasil Belajar Kognitif Mahasiswa. Dharma Pendidikan, 15(1), 22-33.
Firmansyah, M. B. (2019). Literasi Multimodal Bermuatan Kearifan Lokal serta Implementasinya dalam Pembelajaran. Jurnal Ilmiah Edukasi & Sosial, 10(1), 60-68.
Freire, P. dkk. (2015). Menggugat Pendidikan: Fundamentalis, Konservatif, Liberal, Anarkis. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Henderson M, Selwyn N and Aston R (2015) What works and why? Student perceptions of ‘useful’ digital technology in university teaching and learning. Studies in Higher Education 42(8): 1567–1579.
Hendriyani, A., Rohayati, E., & Ernalis (2020). Effectiveness Of Project-Based Learning Models In Improving The Metacognition Ability Of Elementary School Students. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology. 17 (8), 665-679.
Herlambang, Y T, Wahid, R & Solehudin, M N (2021). Landasan Pendidikan: Sebuah tinjauan multiperspektif dasar esensial Pendidikan. Bandung: Yayasan Multiliterasi.
Herlambang, Y. (2018). Pedagogik Telaah Kritis Ilmu Pendidikan dalam Multiperspektif. Jakarta : Bumi Aksara
Imansari, N., & Sunaryantiningsih, I. (2017). Pengaruh penggunaan e-modul interaktif terhadap hasil belajar mahasiswa pada materi kesehatan dan keselamatan kerja. VOLT: Jurnal Ilmiah Pendidikan Teknik Elektro, 2(1), 11-16.
Indariani, A., Pramuditya, S. A., & Firmasari, S. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Digital Berbasis Kemampuan Pemecahan Masalah Matematis pada Pembelajaran Matematika (Bahan Ajar Digital Interaktif pada Materi Pertidaksamaan Nilai Mutlak Linear Satu Variabel). Eduma: Mathematics Education Learning and Teaching, 7(2), 89-95.
Irianto, D. M., Yunansah, H., Mulyati, T., Herlambang, Y. T., & Setiawan, D. (2020b). Multiliteracy: Alternative Learning Models To Improve Ecological Literacy Of Primary School Students. PalArch's Journal of Archaeology of Egypt/Egyptology, 17(9), 614-632.
Istiqlal, A. (2018). Manfaat media pembelajaran dalam proses belajar dan mengajar mahasiswa di perguruan tinggi. Jurnal Kepemimpinan dan Pengurusan Sekolah, 3(2), 139-144.
Jazuli, M., Azizah, L. F., & Meita, N. M. (2017). Pengembangan Bahan ajar elektronik berbasis android sebagai media interaktif. LENSA (Lentera Sains): Jurnal Pendidikan IPA, 7(2), 47-65.
Juliya, M & Herlambang, Y T (2021). Analisis Problematika Pembelajaran Daring Dan Pengaruhnya Terhadap Motivasi Belajar Siswa. Genta Mulia: Jurnal Ilmiah Pendidikan 12 (1).
Kaderi, M. A. (2017). Future Of Education (Masa Depan Pendidikan). Jurnal Ittihad, 13(24), 78-96.
Khoirunnisa, E., & Habibah, E. (2020). Profil Keterampilan Abad 21 (21ST Century Soft Skills) Pada Mahasiswa. Iktisyaf: Jurnal Ilmu Dakwah dan Tasawuf, 2(2), 55-68.
Komara, E. (2018). Penguatan pendidikan karakter dan pembelajaran abad 21. Sipatahoenan, 4(1).
Kuncahyono, K. (2018). Pengembangan E-Modul (Modul Digital) dalam Pembelajaran Tematik Di Sekolah Dasar. JMIE (Journal of Madrasah Ibtidaiyah Education), 2(2), 219-231.
Kwee, S. M., & Gandha, M. V. (2020). Ruang Belajar Masa Depan: Sebuah Tipologi Baru Bangunan Pendidikan. Jurnal Sains, Teknologi, Urban, Perancangan, Arsitektur (Stupa), 1(2), 1339-1348.
Lestari, H. D., & Parmiti, D. P. P. P. (2020). Pengembangan e-modul IPA bermuatan tes online untuk meningkatkan hasil belajar. Journal of Education Technology, 4(1), 73-79.
Lestari, R. D. (2021). Penerapan Model Pembelajaran Multiliterasi Dalam Meningkatkan Kecerdasan Interpersonal Pada Mata Kuliah Menulis Karya Sastra Berbantuan Youtube. Semantik, 10(1), 55-64.
Majid, A. (2017). Perencanaan Pembelajaran: Mengembangkan Standar Kompetensi Guru. Bandung: PT Remaja Rosdakarya
Manurung, I. F. U. (2019). Keterampilan Proses Sains Pada Modul Praktikum Konsep Dasar Ipa Untuk Mengidentifikasi Kemampuan Desain Bereksperimen Mahasiswa Pgsd. Elementary School Journal Pgsd Fip Unimed, 9(3), 241-247.
Mawardi, G., Iriani, T., & Daryati, D. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multimedia Pada Mata Kuliah Kompetensi Pembelajaran Pokok Materi Keterampilan Dasar Mengajar. Jurnal Pensil: Pendidikan Teknik Sipil, 8(1), 24-30.
Mulia, (2019). Pembelajaran berbasis multimedia: upaya memahami keberagaman gaya belajar anak. Jurnal Penjaminan Mutu, 5(2), 144-154.
Mustofa, I. (2017). Pendidikan Islam Sebagai Institusi Politik Demokrasi Tertinggi di Indonesia. Halaqa: Islamic Education Journal 1, 27–42
Nastiti, F. E., & Abdu, A. R. N. (2020). Kajian: Kesiapan Pendidikan Indonesia Menghadapi Era Society 5.0. Edcomtech, 5(1), 61-66.
Nugroho, A. A., & Subiyantoro, S. (2017). Pengembangan Modul Sistematika Tumbuhan Tinggi Berbasis Guided Discovery untuk Mengembangkan Kemampuan Berpikir Kritis Mahasiswa Pendidikan Biologi. BIO-PEDAGOGI, 6(2), 19-24.
Nurbaeti, R. U. (2020). Pengembangan Modul Praktikum IPA Berbasis Kurikulum 2013 untuk Mahasiswa Pendidikan Guru Sekolah Dasar. Jurnal Elementaria Edukasia, 3(1).
Nurdyansyah, N. (2018). Pengembangan Bahan Ajar Modul Ilmu Pengetahuan Alam bagi Siswa Kelas IV Sekolah Dasar. Universitas Muhammadiyah Sidoarjo.
Nurjanah, et al, (2020). Regional Language Education In The Era Of The Industrial Revolution Era 4.0: An Idea About Education In The Techno Pedagogy Perspective. Journal of Physics: 1-5.
Nuryani, P, Abidin Y & Herlambang, Y T (2020). Model Pedagogik Multiliterasi Dalam Mengembangkan Keterampilan Berpikir Abad Ke-21. EduHumaniora| Jurnal Pendidikan Dasar. Vol 11 No. (2), 117-126
Octaviani, S. (2017). Pengembangan bahan ajar tematik dalam implementasi kurikulum 2013 kelas 1 sekolah dasar. EduHumaniora Jurnal Pendidikan Dasar Kampus Cibiru, 9(2), 93-98.
Prayogi, R. D, & Estetika, R. (2020). Kecakapan Abad 21: Kompetensi Digital Pendidik Masa Depan. Manajemen Pendidikan, 14(2).
Rini, T. P. W. (2020). Pengembangan Bahan Ajar IPA Sekolah Dasar I Bagi Mahasiswa PGSD Universitas Lambung Mangkurat. Jurnal IKA PGSD (Ikatan Alumni PGSD) UNARS, 8(1), 209-219.
Sahidah, N., & Kirana, T. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Teks Multimodal Untuk Meningkatkan Literasi Sains Siswa SD/MI. Jurnal Education And Development, 9(1), 370-370.
Sahidah, N., & Kirana, T. (2021). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis Teks Multimodal Untuk Meningkatkan Litersi Sains Siswa Sd/Mi. Jurnal Education And Development, 9(1), 370-370.
Salgues, B. (2018). Society 5.0: Industry of the Future, Technologies, Methods and Tools. New Sari, M. M. K. (2020).
Setiyadi, D. B. P. (2020). Pemanfaatan Teks Multimodal Sebagai Inovasi Materi Pembelajaran Bahasa Indonesia Pada Masa Pandemi Covid-19. Mardibasa: Jurnal Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia, 1(1)
Sudirman, P. (2019). Pedagogik Kritis Sejarah, Perkembangan dan Pemikiran. Jurnal Pendidikan Dasar dan Keguruan, 4(2), 63-72
Sugiarto, W. (2019). Pendidikan Nilai dan Masa Depan Bangsa. Akademika: Jurnal Keagamaan dan Pendidikan, 15(2), 43-51.
Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Pendidikan. Bandung: Alfabeta.
Trilling, B & Fadel, C. (2009). 21st Century skills: learning for life in our times. San Fransisco: Josey-Bass.
Wahyuni, S., & Rifmasari, Y. (2019). Penggunaan E-Modul Sebagai Bahan Ajar Terhadap Hasil Belajar Mahasiswa Pada Mata Kuliah Konsep Dasar Ipa 2 Di Stkip Adzkia Padang. e-Tech: Jurnal Ilmiah Teknologi Pendidikan, 6(2).
Wahyuningsih, A. S. (2017). Pengembangan Modul Praktikum Kimia Dasar Berbasis Green Chemistry Untuk Mahasiswa Calon Guru IPA. Jurnal Pena Sains, 4(1), 43-51.
Warkintin, W., & Mulyadi, Y. B. (2019). Pengembangan Bahan Ajar Berbasis CD Interaktif Power Point Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa. Scholaria: Jurnal pendidikan dan Kebudayaan, 9(1), 82-92.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2022 NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright of Journal Naturalistic : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran (e-ISSN:2548-8589, p-ISSN:2528-2921).
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
This journal is open access journal which means that all content is freely available without charge to users or / institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to full text articles in this journal without asking prior permission from the publisher or author. This is in accordance with Budapest Open Access Initiative.