Strategi Guru Dalam Menjalankan Kegiatan Pembelajaran Di Masa Pandemi

Authors

  • Detania Hidapenta Universitas Pendidikan Indonesia
  • Hana Nurur Rohmah Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Juliantika Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru
  • Husen Windayana Pendidikan Guru Sekolah Dasar Universitas Pendidikan Indonesia Kampus Cibiru

DOI:

https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i1.1712

Keywords:

Strategy, Learning, Pandemic Period

Abstract

The purpose of this paper is to describe the teacher's strategy in carrying out learning activities during the pandemic. The methodology or approach used in this paper uses a literature review method, while data collection is carried out by reviewing several journals and books. Until later the results of this data collection can be concluded that in online learning the teacher must have special strategies related to technology so that in its implementation it is in accordance with learning objectives that are in line with the applicable curriculum. In this case the author found a suitable learning strategy, namely a multiplatform learning strategy. This strategy makes it easier for students in learning because students can access applications anywhere and anytime. So that learning can continue effectively.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Anugrahana, A. (2020). Hambatan, solusi dan harapan: pembelajaran daring selama masa pandemi covid-19 oleh guru sekolah dasar. Scholaria: Jurnal Pendidikan dan Kebudayaan, 10(3), 282-289.

Bire, A. L., Geradus, U., & Bire, J. (2014). Pengaruh gaya belajar visual, auditorial, dan kinestetik terhadap prestasi belajar siswa. Jurnal Kependidikan: Penelitian Inovasi Pembelajaran, 44(2).

Dewi, T. A. P., & Sadjiarto, A. (2021). Pelaksanaan Pembelajaran Daring Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal basicedu, 5(4), 1909-1917.

Heriyani, D., Triana, D. D., & Suwandi, T. (2021). Karakteristik Pembelajaran Jarak Jauh pada Pembelajaran Tari Betawi (Persepsi Bagi Mahasiswa Tari UNJ). Jurnal Pendidikan Tari, 2(1), 90-

Herlambang, Y. T., Abidin, Y., Irianto, D. M., Yuniarti, Y., Kuswanto, K., Setiawan, D., ... & Hendrawan, B. (2021). Peningkatan Profesionalisme Guru Melalui Pelatihan Membangun Desain Pembelajaran Online dengan Memanfaatkan Multiplatform: Sebuah Gerakan Literasi Digital. Massagi: Masyarakat Multiliterasi Pedagogi, 1(1), 1-8.100

Marpaung, J. (2015). Pengaruh Gaya Belajar Terhadap Prestasi Belajar Siswa. KOPASTA: Journal of the Counseling Guidance Study Program, 2(2).

Nafrin, I. A., & Hudaidah, H. (2021). Perkembangan Pendidikan Indonesia di Masa Pandemi Covid-19. Edukatif: Jurnal Ilmu Pendidikan, 3(2), 456-462.

Novianto, G. D., Herman, D. A., & Hadiapurwa, A. (2021). Pelaksanaan Pendidikan Jarak Jauh bagi Pendidik dan Peserta Didik di Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Inovasi Pendidikan dan Pembelajaran Sekolah Dasar, 4(2).

Prawiyogi, A. G., Purwanugraha, A., Fakhry, G., & Firmansyah, M. (2020). Efektivitas Pembelajaran Jarak Jauh Terhadap Pembelajaran Siswa di SDIT Cendekia Purwakarta. Jurnal Pendidikan Dasar, 11(1), 94-101.

Primaningtyas, L. N., & Amrullah, M. (2021). Learning Strategies at SD Muhammadiyah 2 Tulangan during the Covid 19 Pandemic. Proceedings of The ICECRS, 10.

Priyatna, A. (2013). Pahami Gaya Belajar Anak!. Elex Media Komputindo [online]

Rahman, A., & Ismah, I. (2018). Pengembangan Media Pembelajaran Berbasis Multi-Platform pada Materi Peluang Tingkat SMA Sederajat. Prosiding SENAMKU, 1, 101-117.

Salamah, I., & Ganiardi, M. A. (2017). Development of e-learning software based multi platform components. Bulletin of Electrical Engineering and Informatics, 6(3), 228-234.

Setiono, P., Handayani, E., & Selvia, S. (2020). Strategi Guru Dalam Pembelajaran Daring Pada Masa Covid-19 Di Sekolah Dasar. JURIDIKDAS: Jurnal Riset Pendidikan Dasar, 3(3), 402-407.

Siregar, M. Y., & Akbar, S. A. (2020). Strategi guru dalam meningkatkan kualitas mengajar selama masa Pandemi COVID-19. At-Tarbawi, 7(2), 202-2013.

Wijayanti, R. M., & Fauziah, P. Y. (2020). Perspektif dan Peran Orangtua dalam Program PJJ Masa Pandemi Covid-19 di PAUD. Jurnal Obsesi: Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 5(2), 1304-1312.

Zed, Mestika. (2003). Metode Penelitian Kepustakaan. Jakarta: Yayasan Obor Indonesia.

Downloads

Published

2022-10-31

How to Cite

Hidapenta, D., Nurur Rohmah, H., Juliantika, J., & Windayana, H. (2022). Strategi Guru Dalam Menjalankan Kegiatan Pembelajaran Di Masa Pandemi. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 7(1), 1298–1303. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i1.1712

Most read articles by the same author(s)