Pengaruh Penerapan Strategi Pembelajaran Inkuiri Terhadap Kekurangan Sikap Berpikir Kritis dan Kreativitas Siswa SD
DOI:
https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.2207Keywords:
Inquiry Learning Strategy, Critical thinking, Creative ThinkingAbstract
This study aims to analyze the effect of applying inquiry learning strategies to the lack of critical thinking and
creativity in elementary school students. The method used is a qualitative method based on the results of
literatureresearch, namely collecting data from books, journals, theses, and others related to the relationship
in the discussion. Elementary Student Creativity. In its implementation, this inquiry approach trains students
on problems that have intellectual challenges and is planned in activities whose purpose is to guide children to
be able to find something for themselves.
Downloads
References
Arikunto, Suharsimi. 2005. Dasar-dasar
Evaluasi Pendidikan (Edisi Revisi).
Jakarta: Bumi Aksara.
Dewi, N. L., Dantes, N., & Sadia, I. W. (2013).
Pengaruh model pembelajaran
inkuiri terbimbing terhadap sikap
ilmiah dan hasil belajar IPA
(Doctoral dissertation, Ganesha
University of Education).
Gustikasari. 2012. Skripsi. Peningkatan
Aktivitas dan Hasil Belajar Siswa
Kelas IV pada Mata Pelajaran IPS
Pokok Bahasan Perkembangan
Teknologi melalui Penerapan Model
Kooperative Tipe CIRC di SDN
Kebonsari 03 Jember. Skipsi UNEJ.
Hadinata, Benyamin, dkk. 2008. Berpikir Kritis: Sebuah Pengantar. PT Gelora
Aksara Pratama.
Ilhamdi, M. L., Novita, D., & Rosyidah, A. N.
K. (2020). Pengaruh Model
Pembelajaran Inkuiri Terbimbing
Terhadap Kemampuan Berpikir
Kritis IPA SD. Jurnal Ilmiah
KONTEKSTUAL, 1(02), 49-57.
Jundu, R., Tuwa, P. H., & Seliman, R. (2020).
Hasil belajar IPA Siswa SD di
Daerah Tertinggal dengan
penerapan model pembelajaran
inkuiri terbimbing. Scholaria: Jurnal
Pendidikan Dan Kebudayaan, 10(2),
-111.
Kristianto, Y. (2019). Penerapan model
pembelajaran inkuiri untuk
meningkatkan berpikir kritis dan
hasil belajar siswa dalam
pembelajaran IPA kelas IV SD. eJurnal Mitra Pendidikan, 3(11), 1428-
Muakhirin, B. (2014). Peningkatan hasil
belajar IPA melalui pendekatan
pembelajaran inkuiri pada siswa SD.
Jurnal ilmiah guru caraka olah pikir
edukatif, (1).
Sanjaya, Wina. 2011. Strategi Pembelajaran
Berorientasi Standar Proses
Pendidikan. Jakarta: Kencana
Perdana Media.
Sarwono, Jonathan. 2009. Statistik Itu
Mudah: Panduan Lengkap Untuk
Belajar Komputasi Statistik
Menggunakan SPSS 16. Yogyakarta:
C.V Andi Offiser.
Slavin R.E. 2005. Cooperative Learning Teori,
Riset dan Praktik. Bandung: Nusa
Media. Soesilo, Tritjahjo Danny.
Penelitian Eksperimen.
Salatiga: Griya Media.
Sudjana, Nana. 2009. Penilaian Hasil Proses
Belajar Mengajar. Bandung: PT
Remaja Rosdakarya
Juniati, N. W., & Widiana, I. W. (2017).
Penerapan model pembelajaran
inkuiri untuk meningkatkan hasil
belajar IPA. Jurnal Ilmiah Sekolah
Dasar, 1(1), 20-29.
Aiman, U. (2020). Keterampilan Proses Sains
Siswa SD Dalam Pembelajaran
Inkuiri Terbimbing Berorientasi
Proses Menggunakan Suplemen
LKS. Jurnal Ilmiah Pendidikan Citra
Bakti, 7(1), 75-83.
Mulyahati, B., & Fransyaigu, R. (2018).
Desain Inkuiri Moral dalam
Pembentukan Karakter Nasionalis
Siswa SD. Dwija Cendekia: Jurnal
Riset Pedagogik, 2(2), 10-16.
Rustini, T., & Tjandra, F. (2016). Penggunaan
Model Inkuiri Untuk Meningkatkan
Kemampuan Berpikir Kritis Siswa
Dalam Pembelajaran IPS Di SD.
EduHumaniora| Jurnal Pendidikan
Dasar Kampus Cibiru, 4(2).
Asriningsih, K. K. A., Supardi, K. I., &
Wardani, S. (2015). Pengaruh model
pembelajaran inkuiri terbimbing
berbasis lingkungan terhadap
kemampuan pemahaman konsep
dan karakter pada siswa kelas v sd.
Journal of Primary Education, 4(2),
-138
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright of Journal Naturalistic : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran (e-ISSN:2548-8589, p-ISSN:2528-2921).
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
This journal is open access journal which means that all content is freely available without charge to users or / institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to full text articles in this journal without asking prior permission from the publisher or author. This is in accordance with Budapest Open Access Initiative.