Penerapan Model Time Token Berbantuan Media Kartu Kuartet Untuk Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Sekolah Dasar
DOI:
https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i1.867Keywords:
Time token, Media Quartet card, Elementary SchoolAbstract
This study aims to analyze the improvement of student learning outcomes in class IV SD N Tlogoharum 01 in the academic year 2019/2020. The research method used is classroom action research. The subjects of this study were students in grade IV SD N Tlogoharum 01, totaling 14 students. The research phase consists of planning, action, observation, reflection. Data collection methods for interviews, observations, tests and documentation. Data collection instruments used in the form of observation, tests and documentation. The data analysis technique used is descriptive qualitative and quantitative data analysis techniques. Before conducting class action research, namely student learning outcomes for Indonesian Language and social studies subjects IV grade is low. The pre-cycle conditions indicate that in Indonesian content there are 6 students who achieve mastery with an average grade of 70 while in social studies only 5 students who achieve mastery with an average grade of 67. The results showed that the learning outcomes of Indonesian students charge the cognitive domain in cycle I was 69 with 58% classical completeness and in cycle II the class average increased to 77 and classical completeness reached 78%. Furthermore, the average class IPS load in cycle I 73 with a classical completeness of 65%, then increased in the second cycle experienced a significant increase to 82 and classical completeness achieved, which is 85%. While the indicators of success, which is 75%.
Downloads
References
Annisa, Rizki. Dkk. 2018. Peningkatan Daya Ingat dan Hasil Belajar Siswa Dengan Mind Mapping Method Pada Materi Listrik Dinamis. Jurnal Pendidikan (Teori dan Praktik). Vol. 3, No. 1, 19.
Diantoro, Cahyo Tris., Ismaya, Erik Aditia., dan Widianto, Eko. 2020. Peningkatan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Quantum Teaching Berbantuan Media Aplikasi Edmodo Pada Siswa Sekolah Dasar. Wasis : Jurnal Ilmiah Kependidikan. Vol. 1, No. 1, 1.
Habiba, Riefka Iesna. 2017. Peningkatan Hasil Belajar Dengan Media Kartu Kuartet Dalam Keterampilan Menyusun Portofolio. Ilmu Pendidikan. Vol. 2, No. 1, 90.
Kanzunnudin. 2016. Bahasa Indonesia Untuk Perguruan Tinggi. Yogyakarta: Magnum Pustaka Utama.
Mirnawati, Kanzunnudin, Moh., dan Oktavianti, Ika. 2015. Peningkatan Hasil Belajar IPS Melalui Model Contextual Teaching And Learning Pada Siswa Kelas IV SD 2 Bacin Kudus Tahun 2013/2014. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan, 5 (1).
Murtono. 2017. Merencanakan dan Mengelola Model-Model Pembelajaran Inovatif. Ponorogo: WADE GROUP.
Nisa, Khoirotun. 2017. Peningkatan Partisipasi Aktif dan Hasil Belajar Menggunakan Model Cooperative Learning Time Token Pada Materi Ikatan Kimia Siswa Kelas X.1 SMA Negeri 8 Banjarmasin Tahun Pelajaran 2015/2016. Jurnal PTK Pendidikan. Vol. 3, No. 2, 19.
Pamungkas, Andika Dinar., Kristin, Firosalia., dan Anugraheni Indri. 2018. Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar Siswa Melalui Model Pembelajaran Problem Based Learning (PBL) pada Siswa Kelas 4 SD. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 3, No. 1, 287.
Putri, Nurul Madani dan Suprayitno. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Time Token untuk Meningkatkan Hasil Belajar IPS Siswa Kelas 4 Tema Indahnya Keragaman di Negeriku SDN 2 Slempit Kedamean Gresik. JPGSD. Vol. 06, No. 11, 2022.
Rosa. Octavia Friska. 2015. Analisis Kemampuan Siswa Kelas X pada Ranah Kognitif, Afektif dan Psikomotorik. Jurnal Fisika dan Pendidikan Fisika. Vol. 1, No. 2, 25.
Rostina. 2017. Penggunaan Media Permainan Kartu Kuartet dalam Meningkatkan Hasil Belajar Matematika Pada Materi Faktorisasi Suku Aljabar Siswa Kelas VII.1 MTSN Matangglumpangdua Kabupaten Bireuen. Jurnal Media Inovasi Edukasi. Vol. 03, No. 09, 234.
Setiyorini, Indah dan Husni Abdullah. 2013. Penggunaan Media Permainan Kartu Kuartet Pada Mata Pelajaran IPS untuk Peningkatan Hasil Belajar Siswa di Sekolah Dasar. JPGSD. Vol. 01, No. 02, 0-216.
Shoimin, Aris. 2014. 68 Model pembelajaran Inovatif dalam Kurikulum 2013. Yogyakarta: AR-RUZZ MEDIA.
Sjukur, B. Sulihin. 2012. Pengaruh Blended Learning Terhadap Motivasi Belajar dan Hasil Belajar Siswa Tingkat SMK. Jurnal Pendidikan Vokasi. Vol. 2, No. 3, 372.
Sulistyani. 2020. Upaya Meningkatkan Keterampilan Menulis Huruf Jawa Melalui Diskusi Kelompok Berbantu Kartu Huruf Pada Peserta Didik Kelas VI SD 1 Prampatan Kidul Kudus. Refleksi Edukatika : Jurnal Ilmiah Kependidikan. Vol. 10, No. 2 (1).
Suryanti, Dewi Putri., Suroso., dan Yustinus. 2018. Penerapan Model Pembelajaran Kooperatif Tipe Make A Match Berbantuan Media Puzzle Untuk Meningkatkan Keaktifan dan Hasil Belajar IPS Kelas 4 SD Negeri Dukuh 02 Salatiga Tahun Pelajaran 2017/2018. Naturalistic: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran. Vol. 2, No. 2, 216.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright of Journal Naturalistic : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran (e-ISSN:2548-8589, p-ISSN:2528-2921).
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
This journal is open access journal which means that all content is freely available without charge to users or / institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to full text articles in this journal without asking prior permission from the publisher or author. This is in accordance with Budapest Open Access Initiative.