Penerapan Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IV SDN Sumurwiru

Authors

  • Desi Rusmiati STKIP Muhammadiyah Kuningan
  • Dadang Cunandar STKIP Muhammadiyah Kuningan

DOI:

https://doi.org/10.35568/naturalistic.v8i2.3814

Keywords:

Value Clarification Technique (VCT) Learning Model, Speaking Ability

Abstract

This study aims to determine the effect of the Application of the Value Clarification Technique (VCT) Learning Model on Students' Speaking Ability in Indonesian Language Subjects in Class IV SDN Sumurwiru. This research is a Pretest Experimental with One Group Pretest-Posttest design. The population in this study were all fourth grade students at SD Negeri Sumurwiru, totaling 24 students. The sampling technique in this study is the sampling technique. Data collection techniques used in this study were interviews, tests and documentation. The data analysis technique used in this study is the normality test, homogeneity test, and hypothesis testing (Wilcoxon). The results of the study showed that (1)
students' speaking ability in Indonesian language subjects in class IV SDN Sumurwiru, Cibeureum District, Kuningan Regency before using the Value Clarification Technique (VCT) Learning Model, was still lacking with an average
score of 62.08. (2) The ability to speak Indonesian language students in class IV SDN Sumurwiru, Cibeureum District, Kuningan Regency, after using the Value Clarification Technique (VCT) Learning Model, was good with an average score
of 78.63. (3) There is an influence on the application of the Value Clarification Technique (VCT) Learning Model on students' speaking ability in Indonesian language subjects in class IV SDN Sumurwiru, Cibeureum District, Kuningan Regency, with an Asymp value. Sig. (2-tailed) 0.000.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Abidin, Yunus. (2015). Pembelajaran Bahasa Berbasis Pendidikan Karakter. Bandung: PT Refika Aditama

Adisusilo, Sutarjo. (2011). Pembelajaran Nilai-nilai Karakter Kontruktivisme dan VCT sebagai Inovasi Pendekatan Pembelajaran Afektif. Jakarta: PT Grafindo Persada

Aka, K. A. (2016). Model Quantum Teaching dengan Pendekatan Cooperative Learning untuk Meningkatkan Kualitas Pembelajaran PKn. Jurnal

Pedagogia, Vol (5) No:1

Ali, Muhammad. (2020). Pembelajaran Bahasa indonesia dan Sastra

(BASASTRA) di Sekolah Dasar. Jurnal PAUD, Vol (3) No:1

Anisa, F.W, dkk. (2020). Proses Pembelajaran pada Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Ilmu Sosial, Vol (2) No:1

Arikunto, Suharsimi. (2010). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta

Asis Saefuddin dan Ika Berdiati. (2014). Pembelajaran Efektif. Bandung: Pt Remaja Rosdakarya

Pristiwanti Desi, B. B. (2022). Pengertian Pendidikan. Jurnal Pendidikan dan

Konseling,Vol (4) No:6

Farhurohman, O. (2017). Implementasi Pembelajaran Bahasa Indonesia di

SD/MI. Primary : Jurnal Keilmuan Dan Kependidikan Dasar, Vol (9) No:1

Gunansyah G, Haris Fairizah. (2008). Penerapan Model Pembelajaran VCT (Value Clarification Technique) untuk Meningkatkan Kesadaran Nilai Menghargai Jasa Pahlawan pada Siswa Sekolah Dasar. Jurnal PGSD. Vol (1) No:2

Hasbi F.R & Afirin.(2020). Pengembangan Model Pembelajaran Bahasa Inggris untuk Tujuan Khusus (English for Spesific Purpose) bagi Dosen Bahasa Ingris pada Fakultas Ekonomi Universias Pamulang. Jurnal Mitra Pendidikan. Vol (4) No:12

Nurlaelash, Geminastiti S. (2020). Model Pembelajaran Respons Verbal dalam Kemampuan Berbicara. Jurnal Pendidikan, Vol (4) No:114

Nurwida, M. (2016). Peningkatkan Keterampilan Membaca melalui Metode Story Telling untuk Siswa Sekolah Dasar. Jurnal Ilmiah Guru, Vol (20) No:1

Patonah, N N dkk. (2019). Penerapan Model Role Playing dalam Kemampuan Berbicara Siswa di Sekolah Dasar. Jurnal Prosiding Seminar Nasional Pendidikan, Vol (1)

Puspitasari, Anggun Citra Dini Dwi. 2017. Hubungan Kemampuan Berfikir

Kreatif dengan Kemampuan Menulis Cerpen. Jurnal SAP, Vol (1) No:3

Sacita Dewi,dkk (2018) Analisis Tingkat Kesukaran Dan Daya Pembeda Soal Olimpiade Matematika. Jurnal Pendidikan Matematika

Sanjaya, Wina. (2008). Perencanaan dan desain sistem pembelajaran. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Setyonegoro, A. (2013). Hakikat, Alasan, dan Tujuan Berbicara (Dasar

Pembangun Kemampuan Berbicara Mahasiswa). Jurnal Pena, Vol (3) No:1

Sugiyono. (2019). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R & D. Bandung: Penerbit Alfabeta

Tarigan, Henry Guntur. 2008. Berbicara. Bandung: Angkasa

Tyas SP, Mawardi. 2016. Keefektifan Model Pembelajaran Value Clarification

Technique dalam Mengembankan Sikap Siswa. Jurnal Satya Widya ,Vol (32) No:2

Utami, S. (2014). Bahasa sebagai Maha Identitas Manusia. Jurnal Cemerlang, Vol (2) No:2

Downloads

Published

2024-04-30

How to Cite

Rusmiati, D., & Cunandar , D. (2024). Penerapan Model Pembelajaran Value Clarification Technique (VCT) Terhadap Kemampuan Berbicara Siswa Pada Mata Pelajaran Bahasa Indonesia di Kelas IV SDN Sumurwiru. Naturalistic: Jurnal Kajian Dan Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 8(2), 289–296. https://doi.org/10.35568/naturalistic.v8i2.3814