Strengthening The Character of Love for The Motherland Through Friday Nationalism Activities for Indonesian Children in Sentul, Malaysia
DOI:
https://doi.org/10.35568/abdimas.v7i1.4143Keywords:
Education, Character, Indonesian, NationalismAbstract
This service activity aims to provide knowledge and experience to students of Sanggar Bimbingan Sentul Malaysia about Strengthening the Character of Love for the Motherland through Friday Nationalism activities for Indonesian children in Sentul, Malaysia. The method of service activities uses focus group discussion (FGD) both internally as KKN-KI participants and of course the head of the foundation and teachers and their staff at the Sentul Guidance Center. The results of the activities of the program that have been carried out on Nationalism Friday are in the form of activities that can increase the love of the homeland and the spirit of nationalism as for these activities as follows; Introduction to Indonesian Religion, Introduction and training ceremonies, Playing traditional games to introducing national and regional compulsory songs. The existence of the Nationalism Friday program can increase their homeland's love for their own country.
Downloads
References
Asuhan, P., Aisyah, D. Al, Al-azhar, K. M. A., Sisingamangaraja, J., & Jakarta, K. B. (2022). [ SN 39 ] Peningkatan Sikap Nasionalisme pada Anak Melalui Permainan. November.
Audina, D., Soleh, D. A., & Sumantri, M. S. (2022). Pendidikan Karakter Cinta Tanah Air dan Kedisiplinan Dalam Kegiatan Upacara Bendera di Sekolah Dasar DKI Jakarta. EduStream: Jurnal Pendidikan Dasar, 5(1), 60–68. https://doi.org/10.26740/eds.v5n1.p60-68
Aulia, L. R., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Mengenal Indentitas Nasional Indonesia Sebagai Jati Diri Bangsa untuk Menghadapi Tantangan di Era Globalisasi. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 8549–8557. https://www.jptam.org/index.php/jptam/article/view/2355
Bella, R., Stevaby, S., Gujali, A. I., Dewi, R. S., Lion, E., & Mustika, M. (2021). Sistem Masyarakat Dan Organisasi Suku Dayak Ngaju (Studi Kasus Di Desa Mandomai Kalimantan Tengah). Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 364–375. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.1676
Hadiana, O., Usamah, A., Haerudin, D. A., & Fitriyani, Y. (2023). Pemberdayaan Masyarakat Berbasis Penguatan Pendidikan Nilai Al Islam Abstrak. 2(3), 53–59.
Handayani, V., Dewi, D. A., & Furnamasari, Y. F. (2021). Permainan Tradisional Sebagai Sarana Untuk Meningkatkan Jiwa Nasionalisme. Jurnal Kewarganegaraan, 5(2), 811–816. https://doi.org/10.31316/jk.v5i2.2096
Harum, Y., Sidabutar, M., Ritonga, F. U., Sosial, I. K., Ilmu, F., Dan, S., Politik, I., Utara, U. S., & Didik, A. (2022). Jurnal Pengabdian Masyarakat Bidang Sosial dan Humaniora Upaya Memupuk Jiwa Nasionalisme Anak Didik Rumah Pintar Yayasan Dolok Marsait Membangun di Masa Pandemi. 1(4), 448–453. https://doi.org/10.55123/abdisoshum.v1i4.1188
Junanto, S., Wahid, A., & Wahyuningsih, R. (2020). Internalisasi Nilai-Nilai Nasionalisme Dalam Pembelajaran Pendidikan Anak Usia Dini. Jurnal Tunas Siliwangi, 6(2), 42–47.
Karakter Islami melalui Kegiatan Pemberdayaan Keterampilan, P., Karakter Islami melalui Kegiatan Pemberdayaan Keterampilan pada Anak Jalanan di Kota Parepare Nasir, P., Setiawati, H., Khumas, A., & Artikel, H. (n.d.). INFORMASI ARTIKEL ABSTRAK. 4(2). https://doi.org/10.23917/bkkndik.v4i2.19548
Luthfillah, N., & Rachman, B. (2022). Pentingnya Penanaman Nilai-Nilai Nasionalisme dan Patriotisme pada Anak Usia Dini. Journal of Education Research, 3(1), 35–41.
Muyamin, M. (2019). Peran Aktif NGO Humana dalam Memfasilitasi Pendidikan Anak-Anak Tenaga Kerja Indonesia (TKI) di Sabah Malaysia. Indonesian Perspective, 4(2), 100–117. https://doi.org/10.14710/ip.v4i2.26703
Nurjanah, S. (2018). Perkembangan Nilai Agama Dan Moral (Sttpa Tercapai). Paramurobi: Jurnal Pendidikan Agama Islam, 1(1), 43–59. https://doi.org/10.32699/paramurobi.v1i1.177
Prastiwi, B. K. (2016). Meningkatkan nilai keindonesian melalui upacara bendera di sekolah dasar. 155–163.
Rahayu, G., Kurniati, D., Jatmiko, D. D. H., Lestari, N. D. S., & Ambarwati, R. (2022). Analisis Kemampuan Berpikir Kritis Siswa Smp Dalam Memecahkan Masalah Matematika Materi Bentuk Aljabar Ditinjau Dari Gaya Kognitif Reflektif Dan Impulsif. Jurnal Edukasi Dan Sains Matematika (JES-MAT), 8(2), 207–216. https://doi.org/10.25134/jes-mat.v8i2.6372
Romadhan, A. N., & Purwandari, E. (2020). Peran sanggar regoling ma’rifat dalam penanaman karakter pada anak di era digital. Indigenous: Jurnal Ilmiah Psikologi, 5(1), 67–79. https://doi.org/10.23917/indigenous.v5i1.11144
Sundari, S. (2017). Revitalisasi Perkuliahan Patroli Keamanan Sekolah Untuk Meningkatkan Karakter Disiplin Dan Peduli Sosial Pada Mahasiswa Ppkn …. Jurnal Pendidikan Ilmu Sosial, 27(2), 48–61. https://journals.ums.ac.id/index.php/jpis/article/view/5719%0Ahttps://journals.ums.ac.id/index.php/jpis/article/download/5719/3709
Syamsudin, A. (2015). Pengembangan Nilai-Nilai Agama dan Moral pada Anak Usia Dini. In Jurnal Pendidikan Anak (Vol. 1, Issue 2). https://doi.org/10.21831/jpa.v1i2.3018
Utami, T. (2018). Penanaman kopetensi inti melalui pendekataan saintifik di PAUD TERPADU AN-NUUR. Jurnal Pendidikan Anak Usia Dini, 1, 91–100.
Widayani, N. E. (2016). Penanaman Nilai Cinta Tanah Air di SD Negeri Sedayu 1 Muntilan Magelang Tahun Ajaran 2014-2015. Jurnal Pendidikan Guru Sekolah Dasar, 313–323.