Penerapan Media Permainan Word Square Dalam Pembelajaran Materi Lagu Daerah Kelas V SDN 1 Talang
DOI:
https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i2.3107Keywords:
Learning Word Square, Music ArtsAbstract
Student learning outcomes can be divided into three types, namely cognitive learning outcomes related to the material obtained by students, affective learning outcomes related to students' attitudes in carrying out and after the learning process, and student psychomotor learning outcomes related to student skills. The purpose of this study is to determine the application of word square learning media at SDN 1 Talang. The subjects of the study were the principal, teachers and students of SDN 1 Talang. Techniques in data collection namely interviews, observation, and documentation. The results obtained from this study are that SDN 1 Talang has used word square game media in learning, especially folk song material for fifth grade students.
Downloads
References
Akbar, M. A. (2008). Gambaran Stres dan
Stratefi Coping pada Orang Tua
dengan Anak Tunaganda. Skripsi,
FPSI, UI.
Amalia Dita Rizki, Wahyu Rdiansyah.
(2017). Pembangunan Aplikasi Media
Pembelajaran Lagu Daerah
Berbasis Teknologi Multimedia.
Jurnal ICT: Information
Communication & Technology.
Vol.16, No.2 tahun 2017.
Arikunto, S. Prosedur Penelitian: Suatu
Pendekatan Praktik, VII. Jakarta:
Rineka Cipta.
Bachri, B. S. (2010). Meyakinkan validitas
data melalui triangulasi pada
penelitian kualitatif. Jurnal Teknologi
Pendidikan, 10(1), 46-62.
Basar, Zulfa Rahmani, Arifin Maksum, and
Andi Arif Saladin. 2021. “Analisis
Pembelajaran Kooperatif Tipe Word
Square Untuk Meningkatkan Hasil
Belajar Siswa Pada Muatan Pelajaran
IPS Di Sekolah Dasar.” Wahana
Sekolah Dasar 29 (2): 71–79.
Burhan, Nurul, Muhammad Misbahul
Munir, and Aan Widiyono. 2022.
“Pengaruh Model Word Square
Terhadap Aktivitas Belajar IPA Siswa
Kelas IV Di Sekolah Dasar.” Journal on
Teacher Education 3 (3): 374–80.
Dwiputri, Irfa Aulia. “EFEKTIVITAS
PENERAPAN MEDIA WORD
SQUARE BERBASIS KOOPERATIF
TIPE STAD PADA MATA
PELAJARAN SENI TARI KELAS VIII
SMPN 3 POLEWALI.” UNIVERSITAS
NEGERI MAKASSAR, 2018.
Farida, Zahrotul, Dkk. (2022). Systematic
Literature Review: Peningkatan Hasil
Belajar Siswa Melalui Penggunaan
Model Team Games Tournament.
Seminar Nasional Lppm Ummat
Universitas Muhammadiyah
Mataram Mataram, 13 Juli 2022
Volume 1 Juli 2022
GOWA, KEC BONTOLEMPANGAN KAB.
“PENINGKATAN HASIL BELAJAR
IPS MELALUI PENERAPAN MODEL
PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE
WORD SQUARE PADA MURID
KELAS V SD INPRES
BORONGBULO,” n.d.
Hadi, A., Asrori, & Rusman. (2021).
Penelitian Kualitatif: Studi
Fenomenologi, Case Study, Grounded
Theory, Etnografi, Biografi.
Banyumas: CV. Pena Persada.
Herwandannu, B. (2018). Penerapan
Model Pembelajaran Word Square
Untuk Meningkatkan Hasil Belajar
Ips Siswa Kelas 3 Sdn 2 Slempit
Kedamean Gresik. Jpgsd,06 (12), 2201–
Ikhsani, Putri Amalia, Nurhasanah
Nurhasanah, and Heri Hadi Saputra.
n.d. “PENGARUH MODEL WORD
SQUARE TERHADAP HASIL
BELAJAR MUATAN IPS SISWA
KELAS IV SEKOLAH DASAR.”
Primary: Jurnal Pendidikan Guru
Sekolah Dasar 10 (1): 202–12.
Katadata.Co.Id. Ini Negara Dengan
Penduduk Terbanyak Di Dunia,
Indonesia Urutan Berapa?. Diakses
Online Pada Https://DataboksSeries.Katadata.Co.Id/Datapublish/2
/09/21/Ini-Negara-DenganPenduduk-Terbanyak-Di-DuniaIndonesia-Urutan-Berapa.
Listanti, Winda, Muhammad Sahudra, Dini
Ramadhani, and Sukirno Sukirno.
“Pengaruh Model Pembelajaran
Koperatif Word Square Terhadap
Hasil Belajar Siswa Pada Tema 8
‘Daerah Tempat Tinggalku’ Di SD
Negeri 7 Langsa.” Journal of Basic
Education Studies 2, no. 1 (September
Novita Nur Afifah1
. | 1684
p- ISSN 2528-2921 e- ISSN 2548-8589 |
Doi: https://doi.org/10.35568/naturalistic.v7i1.3107
, 2019): 45–45.
Miles dan Huberman. (1992). Analisis Data
Kualitatif. Jakarta: Universitas
Indonesia Press.
Muhadjir, N. (1996). Metode Penelitian
Kualitatif. Yogyakarta: Ralersarasin.
Panji, Kurnia, Hendri Wince, and Angreni
Siska. “PENINGKATAN HASIL
BELAJAR DAN AKTIVITAS SISWA
KELAS IV PADA PEMBELAJARAN
IPA MENGGUNAKAN
PEMBELAJARAN KOOPERATIF TIPE
WORD SQUARE DI SDN 06
EMPANG TERAS LUMPO KAB.
PESISIR SELATAN.” Universitas Bung
Hatta, 2020.
Rinjani, Cintia, Dkk. Kajian Konseptual
Model Pembelajaran Word Square
Untuk Meningkatkan Hasil Belajar
Siswa. Jiepp : Jurnal Inovasi, Evaluasi
Dan Pengembangan Pembelajaran
Vol. 1 No. 2 (2021).
Siregar, Zakaria Dan Topan Bilardo
Marpaung. (2020). Pemanfaatan
Teknologi Informasi Dan Komunikasi
(Tik) Dalam Pembelajaran Di
Sekolah. Best: Journal Of Biology
Education, Science, Technology :
Vol.3 No.1 Hal. 61 – 69 Juni 2020.
Strauss, A., & Corbin, J. (2003). Penelitian
Kualitatif. Yogyakarta: Pustaka
Pelajar.
Subadi, T. (2006). Penelitian Kualitatif.
Surakarta: Muhammadiyah
University Press.
Sugiyono. (2020). Metode Penlitian
Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D.
Bandung: Alfabeta.
Sulasman Dan Gumilar, S. (2013). TeoriTeori Kebudayaan (Dari Teori Hingga
Aplikasi). Bandung: Cv Pustaka Setia.
Sunyoto, S. (2018). Tradisi Bersih Kali (Studi
Nilai Budaya Dan Potensinya Sebagai
Sumber Pembelajaran Ips Sd).
Gulawentah: Jurnal Studi Sosial Vol. 3,
No. 2, Desember 2018, Hal 79-89.
Utami, Ni Made Melani, Made Putra, and
DB Kt Ngr Semara Putra. 2020.
“Implementasi Nilai-Nilai Tri Kaya
Parisudha Dalam Pembelajaran
Dengan Model Pembelajaran Word
Square Berpengaruh Terhadap
Kompetensi Pengetahuan IPS.” Jurnal
Pendidikan Multikultural Indonesia 3
(2): 94–102.
Widaningsih, Endang. (2018).
Pembelajaran Seni Budaya Dan
Keterampilan Menumbuhkan
Kecerdasan Moral Secara Kompetitif.
Jurnal Pendidikan Dasar
Eduhumaniora Vol 4 No 22 Tahun
Wiguna, D., Rusdiana, A., & Rusmardiana,
A. (2021). Perancangan aplikasi
Pembelajaran Lagu Daerah Berbasis
Android. Jurnal Riset dan Aplikasi
Mahasiswa Informatika (JRAMI) Vol
No 04Tahun 2021
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Naturalistic: Jurnal Kajian dan Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-NoDerivatives 4.0 International License.
Copyright of Journal Naturalistic : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran (e-ISSN:2548-8589, p-ISSN:2528-2921).
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
This journal is open access journal which means that all content is freely available without charge to users or / institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to full text articles in this journal without asking prior permission from the publisher or author. This is in accordance with Budapest Open Access Initiative.