Pengelolaan Pembelajaran Ilmu Tajwid Melalui Media Audio Visual
DOI:
https://doi.org/10.35568/naturalistic.v5i2.1180Keywords:
Tajwid Science, Learning, Audio VisualAbstract
This study aims to analyze and study the management of Tajweed learning through audio-visual media. This type of research is a method of qualitative case study type. The data collection techniques used in this study were observation, interview, and documentation. Data analysis using display data, data reduction, and conclusions. The results showed the management of tajwid learning through audio-visual media at TPQ Al-Muhajirin through the selection of tajwid learning materials, audio-visual-based tajwid implementation design, group daily tests, independent daily tests, and evaluations. The implication is that students are more eager to participate in tajwid learning and need training for teachers who have not mastered the technology. The implication of using audio-visual media makes it easier for students and teachers in the implementation of tajwid science learning.
Downloads
References
Afandi, M., & Zuraidah, Z. (2020). Kesiapan, Gaya Belajar dan Keaktifan Siswa Pada Pembelajaran Pendidikan Agama Islam di SMPN Bangkinang Kota. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 221.
Aini, L. (2018). Implementasi Media Audio Visual Dalam Meningkatkan Hasil Belajar Pendidikan Agama Islam Anak Tunarungu Di Sekolah Luar Biasa Pkk Provinsi Lampung.
Aini, Q. (2021). Interview.
Aliwar. (2016). Penguatan Model Pembelajaran Baca Tulis Quran Dan Manajemen Pengelolaan Organisasi (Tpa). Jurnal Al-Ta’dib, 9(1), 21–37.
Anggraini, W., & Putri, A. D. (2019). Penerapan Metode Bermain Peran (Role Playing) dalam Mengembangkan Kognitif Anak Usia 5-6 Tahun. JECED?: Journal of Early Childhood Education and Development, 1(2), 104–114.
Atmaja, H. T. (2019). Pelatihan dan Pendampingan Pembuatan dan Pemanfaatan Media Audio-Visual Interaktif dalam Pembelajaran Sejarah yang Berbasis pada Konservasi Kearifan Lokal Bagi MGMP Sejarah Kabupaten Banjarnegara. JURNAL PANJAR, 1(2), 131–140.
Baharuddin. (2012). Metode pembelajaran ilmu tajwid dalam meningkatkan kemampuan membaca al-qur’an Santri pondok pesantren tahfizh al-qur’an al-imam ‘ashim makassar.
Fajri, N. (2018). Implementasi aplikasi media pembelajaran belajar tajwid menggunakan.
Fannani, A. Z. (2009). Pemanfaatan Media Audio Visual Dalam Pembelajaran Alqur’an Di Ma’had Umar Bin Khattab Surabaya.
Farida, N. (2021). Interview.
Fauzi, A., Helnanelis, H., & Fahmi, A. (2020). Pengaruh Pengelolaan Kelas Terhadap Motivasi Belajar Siswa Pada Mata Pelajaran Fiqih (Studi di MTs Al-Fitroh Tangerang). Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 51.
Hariady, B. S. dan B. (2020). Pengembangan Pembelajaran Membaca Al Qur’an Tingkat Dasar Berdasarkan Ilmu Tajwid Dengan Metode Joyful Learning. Lintang Songo: Jurnal Pendidikan, 3(1), 69–80.
Husna, H. K. (2021). Interview.
Kartikasari, D., & Mujib, Z. (2020). Hambatan Pengimplementasian Kurikulum 2013 Pada Proses Pembelajaran Universalime Islam (PAI). Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(2), 181.
Khulasoh. (2017). Meningkatkan Keterampilan Menulis Puisi Menggunakan Media Audio Visual Pokok Bahasan Melengkapi Puisi Anak. Jurnal Dinamika Pendidikan Dasar Volume, 9(1), 13–22.
Kisma, A. D., Fakhriyah, F., & Purbasari, I. (2020). Penggunaan Media Pembelajaran Diorama untuk Meningkatkan Pemahaman Konsep Kelas IV SD Negeri 2 Hadipolo. NATURALISTIC?: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 635–642.
Latifah. (2021). Interview.
Munthe, K. B. (2019). Efektivitas penggunaan media audiovisual dalam Meningkatkan hasil belajar siswa pada materi tajwid di smp swasta galih agung pesantren darul arafah raya Medan.
Nisa, K. (2021). Interview.
Nuhe, A. (2021). Interview.
Nusroh, S., & Ahsani, E. L. F. (2020). Analisis Kesulitan Belajar Pendidikan Agama Islam (PAI) Serta Cara Mengatasinya. BELAJEA: Jurnal Pendidikan Islam, 5(1).
Partono, P., Hamengkubuwono, H., & Fransiska, J. (2020). Model Example Non Example Dalam Pembelajaran Tajwid. Belajea; Jurnal Pendidikan Islam, 5(1), 23.
Prasmanita, D., Khamid, A., Zamroni, A., & Nasitoh, O. E. (2020). Implementasi Pembelajaran Tajwid dan Ketrampilan Membaca Al-Qur’an dalam Materi Al-Qur’an Hadist. Attractive?: Innovative Education Journal, 2(2), 45–53.
Rahmah, F. N., & Fa’atin, S. (2019). Pengembangan Kualitas Media Pembelajaran Tajwid Di Mi Nu Raudlatul Wildan Desa Ngembalrejo Kudus. Quality, 7(1), 29–49.
Rohmat. (2017). Manajemen Pendidikan anak usia dini. YIN YANG, 12(2), 300–325.
Saputri, A. A., & Suryati, S. (2019). Pengaruh Pendidikan Kesehatan Menggunakan Audio-Visual Terhadap Pengetahuan Cuci Tangan Pakai Sabun (Ctps) Pada Anak Kelas Iv Di Mi Jamilurrahman Bantul. Medika Respati?: Jurnal Ilmiah Kesehatan, 14(3), 245–244.
Septaningsih, U., Fathurohman, I., & Setiawan, D. (2020). Keterampilan Guru Melalui Model Picture and Picture Berbantuan Media Roda Putar Kelas IV SDN Wonorejo 2 Demak. NATURALISTIC?: Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan Dan Pembelajaran, 5(1), 661–666.
Susilo Wirawan, Lalu Khairul Abdi, N. K. S. S. (2014). Penyuluhan Dengan Media Audio Visual Dan Konvensional Ter- Hadap Pengetahuan Ibu Anak Balita. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 10(1), 80–87.
Syamsidar. (2019). Keunggulan Media Audiovisual dalam Pembelajaran Al-Quran Hadis di MAN 1 Bone. Al-Qayyimah, 2(1), 43–59.
Yanggo, H. T. (2016). Al-Qur’an Sebagai Mukjizat Terbesar. Waratsah, 01(02), 1–26.
Yullah, R. (2015). Metode Pembelajaran Tajwid Didayah Jabar Nur Kecamatan Dewantara Kabupaen Aceh Utara. JurnalIlmiah DIDAKTIKA, 15(2), 244–265.
Zulkarnain, F. (2019). Pengembangan Media Pembelajaran Magic Disc Tajwid Pada Pelajaran Qur’an Hadist Materi Nun Mati (Sukun) Atau Tanwin Mts Negeri 1 Lampung Tengah.
sukamaju 1. Tanggal 21 Juni 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 NATURALISTIC : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.
Copyright of Journal Naturalistic : Jurnal Kajian Penelitian Pendidikan dan Pembelajaran (e-ISSN:2548-8589, p-ISSN:2528-2921).
Open Access Policy
This journal provides immediate open access to its content on the principle that making research freely available to the public supports a greater global exchange of knowledge.
This journal is open access journal which means that all content is freely available without charge to users or / institution. Users are allowed to read, download, copy, distribute, print, search, or link to full text articles in this journal without asking prior permission from the publisher or author. This is in accordance with Budapest Open Access Initiative.