Profil Kejenuhan Belajar Remaja Selama Pandemi di Daerah Transisi
Keywords:
Students, Learning saturation, schoolAbstract
This study aims to describe the general description of learning saturation in the transition area carried out by SMPN students in Sukaraja. Saturation is burnout as a state of physical, emotional, and mental exhaustion. The characteristics of individuals who experience burnout are feelings of helplessness and hopelessness, dry feelings, negative self-concept and negative attitudes. negative attitude. This research includes descriptive quantitative research, where the subjects are junior high school students in Sukaraja District with a population of 206 students. Sukaraja with a population of 206 students. The results of the analysis show that the description of learning saturation at SMPN Sukaraja is in the low category (58%) where learning saturation is moderate. The picture of learning saturation based on gender shows Sig result 0.575>0.05 which means there is a significant difference between learning saturation in male and female adolescents of SMPN Sukaraja
Downloads
References
Agustin, Mubiar, (2008). Model Konseling Kognitif Perilaku Untuk Menangani Kejenuhan Belajar Mahasiswa. Jurnal bimbingan dan konseling No 7 Tahun 18 Yogyakarta. Fakultas Ilmu Pendidikan
Corey, Gerald (2009) Theory and practice of counseling and psychalherapy, Belmont,ca: brooks/Cole
Firmansyah, (2018) Efektivitas Teknik Self Introction Untuk Mereduksi Gejala Kejenuhan Belajar Siswa. Skripsi Jurusan Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan UPI
Maslach C, Scheufeli W, Leiter,M.P. (2001) Job Burnout : New Directions In Reasearch And Intervention Curr Dir Psychol Sci,12:189-192
Maslach, C.,& Leiter,M.P, (2006) Burnout Stress And Quality Of Working Life: Curren Perspectives In Occupational Health,37, 42-49
Maslach,C., & Jackson S,E., Leiter, M. P., Schefuile,W.B.,& Schwab, R.L (1986) Maslach Burnout Inventory (Vol 21,pp.3463-3464), Polo Alto CA: Consulting Psychologi Press
Matsutomo, D.(2004) Pengantar Psikologi Lintas Budaya. Yogyakarta : Pustaka Pelajar
Muna, N. R. (2013) Efektivitas teknik Self Regulation Lerning dalam mereduksi tingkatat kejenuhan belajar siswa. Jurnal Holistik,14 (2)
Niswatin Khoirun, Naqiyah Najlatun 2019. Penerapan Kombinasi Antara Teknik Instruksi Diri Dan Film Pendek Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas Xi Tkr Di Smk Assa’adah Bungah
Pramono Affiani. 2020. Meningkatkan Kecerdasan Emosional Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Problem Solving. Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol. 3 No. 1, Juni 2020 Hal. 65-72 Prof. Dr Yusuf Syamsu LN, M.Pd. 2016. Konseling Individual. Bandung. PT Refika adimata
Prof..Drs. Sudijono Anas.2016. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Depok. PT RAJAGRAFINDO PERSADA
Rinawati Desy, Damisman Eka Kurnia. 2020. Survei tingkat kejenuhan siswa SMK belajar di rumah pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan selama masa pandemi covid-19. Journal of Science and Education (JSE) Vol. 1, No. 1, 2020, 32-40
Rohmah Ayunda. 2016. Solusi Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Dengan Metode Mind Mapping. Kalimaya, Volume 4 Agustus 2016
Rohman Moh Agus. 2018. Kejenuhan Belajar Pada Siswa di Sekolah Dasar Full Day School
Rosidah Ainur. 2016. Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Problem Solving Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa Terisolir. urnal Fokus Konseling Volume 2 No. 2, Agustus 2016 Hlm. 136-143
Sugara Gian Sugiana. 2019. Konseling Singkat Berorientasi Pada solusi. Bandung. Edupotensial
Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta Sutarjo IPT.Edi Dkk. 2014. Efektivitas Teori Behavioral Teknik Relaksasi Dan brain gym untuk menurunkan burnout belajar pada siswa kelas viii smp Laboratorium Undiksha Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling Volume: 2 No 1