Profil Kejenuhan Belajar Remaja Selama Pandemi di Daerah Transisi

Authors

  • Aam Imaddudin Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Agung Nugraha Universitas Muhammadiyah Tasikmalaya
  • Vani Nur Fajrina universitas muhammadiyah tasikmalaya

Keywords:

Students, Learning saturation, school

Abstract

This study aims to describe the general description of learning saturation in the transition area carried out by SMPN students in Sukaraja. Saturation is burnout as a state of physical, emotional, and mental exhaustion. The characteristics of individuals who experience burnout are feelings of helplessness and hopelessness, dry feelings, negative self-concept and negative attitudes. negative attitude. This research includes descriptive quantitative research, where the subjects are junior high school students in Sukaraja District with a population of 206 students. Sukaraja with a population of 206 students. The results of the analysis show that the description of learning saturation at SMPN Sukaraja is in the low category (58%) where learning saturation is moderate. The picture of learning saturation based on gender shows Sig result 0.575>0.05 which means there is a significant difference between learning saturation in male and female adolescents of SMPN Sukaraja

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, Mubiar, (2008). Model Konseling Kognitif Perilaku Untuk Menangani Kejenuhan Belajar Mahasiswa. Jurnal bimbingan dan konseling No 7 Tahun 18 Yogyakarta. Fakultas Ilmu Pendidikan

Corey, Gerald (2009) Theory and practice of counseling and psychalherapy, Belmont,ca: brooks/Cole

Firmansyah, (2018) Efektivitas Teknik Self Introction Untuk Mereduksi Gejala Kejenuhan Belajar Siswa. Skripsi Jurusan Psikologi Pendidikan Dan Bimbingan UPI

Maslach C, Scheufeli W, Leiter,M.P. (2001) Job Burnout : New Directions In Reasearch And Intervention Curr Dir Psychol Sci,12:189-192

Maslach, C.,& Leiter,M.P, (2006) Burnout Stress And Quality Of Working Life: Curren Perspectives In Occupational Health,37, 42-49

Maslach,C., & Jackson S,E., Leiter, M. P., Schefuile,W.B.,& Schwab, R.L (1986) Maslach Burnout Inventory (Vol 21,pp.3463-3464), Polo Alto CA: Consulting Psychologi Press

Matsutomo, D.(2004) Pengantar Psikologi Lintas Budaya. Yogyakarta : Pustaka Pelajar

Muna, N. R. (2013) Efektivitas teknik Self Regulation Lerning dalam mereduksi tingkatat kejenuhan belajar siswa. Jurnal Holistik,14 (2)

Niswatin Khoirun, Naqiyah Najlatun 2019. Penerapan Kombinasi Antara Teknik Instruksi Diri Dan Film Pendek Untuk Mengurangi Kejenuhan Belajar Siswa Kelas Xi Tkr Di Smk Assa’adah Bungah

Pramono Affiani. 2020. Meningkatkan Kecerdasan Emosional Melalui Layanan Bimbingan Kelompok Teknik Problem Solving. Jurnal Prakarsa Paedagogia Vol. 3 No. 1, Juni 2020 Hal. 65-72 Prof. Dr Yusuf Syamsu LN, M.Pd. 2016. Konseling Individual. Bandung. PT Refika adimata

Prof..Drs. Sudijono Anas.2016. Pengantar Evaluasi Pendidikan. Depok. PT RAJAGRAFINDO PERSADA

Rinawati Desy, Damisman Eka Kurnia. 2020. Survei tingkat kejenuhan siswa SMK belajar di rumah pada mata pelajaran produk kreatif dan kewirausahaan selama masa pandemi covid-19. Journal of Science and Education (JSE) Vol. 1, No. 1, 2020, 32-40

Rohmah Ayunda. 2016. Solusi Mengatasi Kejenuhan Belajar Siswa Dengan Metode Mind Mapping. Kalimaya, Volume 4 Agustus 2016

Rohman Moh Agus. 2018. Kejenuhan Belajar Pada Siswa di Sekolah Dasar Full Day School

Rosidah Ainur. 2016. Bimbingan Kelompok Melalui Teknik Problem Solving Untuk Meningkatkan Penyesuaian Diri Siswa Terisolir. urnal Fokus Konseling Volume 2 No. 2, Agustus 2016 Hlm. 136-143

Sugara Gian Sugiana. 2019. Konseling Singkat Berorientasi Pada solusi. Bandung. Edupotensial

Sugiyono. 2011. Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif dan R&D. Bandung: Afabeta Sutarjo IPT.Edi Dkk. 2014. Efektivitas Teori Behavioral Teknik Relaksasi Dan brain gym untuk menurunkan burnout belajar pada siswa kelas viii smp Laboratorium Undiksha Singaraja Tahun Pelajaran 2013/2014. e-journal Undiksa Jurusan Bimbingan Konseling Volume: 2 No 1

Downloads

Published

2024-07-09

How to Cite

Imaddudin, A., Nugraha, A., & Fajrina, V. N. (2024). Profil Kejenuhan Belajar Remaja Selama Pandemi di Daerah Transisi . Journal of Innovative Counseling : Theory, Practice, and Research, 7(01). Retrieved from https://journal.umtas.ac.id/index.php/innovative_counseling/article/view/4958