KEMAMPUAN MEMBACA HURUF ABJAD BAGI ANAK USIA DINI BAGIAN DARI PERKEMBANGAN BAHASA
DOI:
https://doi.org/10.35568/earlychildhood.v1i1.63Keywords:
Anak usia Dini; membaca; metode, Early Childhood; Reading; MethodsAbstract
Abstrak
Abad industri yang disangga dengan teknologi yang semakin berkembang dan semakin canggih menuntut dukungan budaya semakin berkembang pula, begitu juga dengan budaya membaca tidak kalah penting dengan budaya–budaya lainya. Budaya baca harus menjadi kebutuhan, kegemaran dan kebiasaan. Untuk menyikapi tuntutan–tuntutan tersebut melahirkan polemik internal yang membolehkan mengajarkan membaca bagi anak usia dini dan yang tidak membolehkan karena hawatir menjadi tekanan atau pemaksaan bagi anak. Penulisan artikel ini bertujuan membuka wawasan bagi para orang tua/pendidik untuk memahami bagaimana mengajar anak membaca sesuai dengan karakteristi dan perkembangannya dimana hal ini tidak menjadi polemik lagi di masyarakat. Dilapangan sudah banyak metode-metode membaca yang menarik bagi anak, dengan demikian ini tugas para pendidik baik orang tua maupun guru untuk memilih atau menciptakan metode yang tepat bagi anak usia dini, tentunya yang tidak membebani. Jadi Pada dasarnya mengajarkan membaca bagi anak usia dini itu boleh-boleh saja asalkan dengan metode yang sesuai dengan perkembangannya dimana anak diperkenalkan dengan berbagai hurup yang menarik sehingga menimbulkan rasa penasaran dan keingin tahuan. Dengan demikiann menanamkan kemampuan membaca itu penting, karena membaca bagian dari perkembangan bahasa bagi anak usia dini.
Kata kunci: Anak Usia Dini; Membaca; Metode.
Abstract
Industrial century that propped up by increasing and sophisticated technology demands culture support more increasing too, similarly with cultural reading doesn’t less important more than another cultures. Reading culture have to be a necessity, a hobby and a habit. To answer that demands appears internal polemic that give permission to teaching reading for young learner and who doesn’t because they worry it will be a burden or an exertion for children. This essay aims to open perception for parents and teachers to understand how to teach reading for young learner appropriate with their characteristic and their growing up where this problem not become a polemic again in society. Many interesting reading methods for children found, so it become educators’ duty, both parents and teachers to choose or create an appropriate method for young learner, of course which not become a burden for them. Thus, basically teaching reading for young learner is permitted provided that using appropriate method which suitable for their growing up where children intoduced with interesting letters with the result that will be increase their anxious and curiosity. Therefore, implant reading ability is important, because reading ability is part of language improvement for young learner.
Keywords: Early Childhood; Reading; Methods
Downloads
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright Notice
Early Childhood Journal is an Open Access Journal. The authors who publish the manuscript in this journal agree to the following terms:
This work is licensed under a Creative Commons Attribution-NonCommercial-ShareAlike 4.0 International License.
Privacy Statement
The names and email addresses entered in this journal site will be used exclusively for the stated purposes of this journal and will not be made available for any other purpose or to any other party. Early Childhood allows the author(s) to hold the copyright and to retain publishing rights without restrictions.