Instilling Children's Character Education Through Tutoring in Krandegan Hamlet Sukomakmur Village

Authors

  • Eko Prasetyo Yoga Irawan STAI Syubbanul Wathon Magelang, Magelang, Indonesia
  • Titis Rosowulan STAI Syubbanul Wathon Magelang, Magelang, Indonesia
  • Siswanto STAI Syubbanul Wathon Magelang, Magelang, Indonesia

DOI:

https://doi.org/10.35568/abdimas.v7i1.4454

Keywords:

character education, tutoring, youth development

Abstract

The problem of the deteriorating character of the Indonesian nation is a major concern in facing the threat of globalization and foreign cultural influences. This study aims to evaluate the effectiveness of character education, especially in tutoring activities, in dealing with this problem. With the Community Asset-Based Development (ABCD) approach, service activities will be carried out in Krandegan Village, Magelang Regency, from July 20 to September 5, 2023. This research highlights the importance of character education in shaping future generations who have positive values. The results showed that tutoring that integrates character education and IT introduction for grade 5 students can instill positive character values, despite being faced with challenges such as student indifference and lack of initiative. This study makes an important contribution to understanding national character challenges and offers practical insights for effective character education strategies in Indonesia

Downloads

Download data is not yet available.

References

Ajhuri, K. F., & Saichu, M. (2018). Pemberdayaan Taman Pendidikan Al-Quran (TPQ) melalui Penguatan SDM di Masjid Nurul Fikri Watu Bonang, Badegan, Ponorogo. Qalamuna, 10(2), 175–195.

AR, N. M., Murti, S., & Lazuardi, D. R. (2023). Penanaman Nilai Pendidikan Karakter Melalui Kegiatan Bercerita Berbasis Kearifan Lokal Pada Anak Di Desa Sumber Urip Kabupaten Rejang Lebong. Jurnal PKM Linggau, 3(1), 63–68.

Dureau, C. (2013). Pembaru dan Kekuatan Lokal untuk Pembangunan. Australian Community Development and Civil Society Strengthening Scheme (ACCESS) Tahap II.

Falakhunnisa, Aini, Q., & Wafirah, M. (2021). Pemanfaatan Media Sosial Dalam Optimalisasi Pembelajaran Daring di Desa Gunungpring. Khidmatan, 1(1), 166–174.

Fitri, A. Z. (2012). Pendidikan Karakter Berbasis Nilai & Etika di Sekolah. Ar-Ruzz Media.

Gazali, N., Cendra, R., Candra, O., Apriani, L., & Idawati. (2019). Penanaman Nilai-Nilai Karakter Peserta Didik Melalui Ekstrakurikuler Pramuka. Aksiologiya: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 201. https://doi.org/10.30651/aks.v3i2.1898

Gottman, J., & Claire, J. De. (2003). Kiat-Kiat Membesarkan Anak yang Memiliki Kecerdasan Emosional. Gramedia Pustaka Utama.

K, N., & Jannah, M. (2021). Penerapan Bimbingan Belajar Sekaligus Penanaman Pendidikan Karakter Pada Anak-Anak Di Desa Sukosari. Jiwakerta: Jurnal Ilmiah Wawasan Kuliah Kerja Nyata Volume:, 02, 1–10.

Mallapiang, F., Kurniati, Y., Syahrir, S., Majid, A., Lagu, H. R., Aulia, R., & Sadarang, I. (2020). Pengelolaan sampah dengan pendekatan Asset-Based Community Development ( ABCD ) di wilayah pesisir Bulukumba Sulawesi Selatan. Riau Journal Of Empowerment.

Masruroh, Pambudi, M. R., Aris, A. P., Ninasafitri, N., & Permana, A. P. (2022). Penguatan Pendidikan Karakter Siswa Sd Melalui Kearifan Lokal. Lamahu: Jurnal Pengabdian Masyarakat Terintegrasi, 1(2), 52–57. https://doi.org/10.34312/ljpmt.v1i2.15450

Mulyasa. (2013). Manajemen Pendidikan Karakter. Bumi Aksara.

Nadiyah, L., Nuha, M. U., Faizun, N., & Dahlia. (2023). Peran Tata Letak Ruang Kantor Dalam Meningkatkan Efektivitas Komunikasi Guru. Wahana Islamika: Jurnal Studi Keislaman, 9(1), 91–105. https://doi.org/10.61136/2amkk667

Ningsih, T. (2015). Implementasi Pendidikan Karakter. STAIN Press.

Ramdhani, K., Hermawan, I., & Muzaki, I. A. (2020). Pendidikan Keluarga Sebagai Fondasi Pertama Pendidikan Karakter Anak Perspektif Islam. Ta’lim, 2(2), 36–49.

Retno, A. S., Furnamasari, Y. F., & Dewi, D. A. (2021). Penguatan Nilai Kebangsaan Pancasila sebagai Pondasi Karakter Bangsa Indonesia dalam Menghadapi Perubahan Zaman. Jurnal Pendidikan Tambusai, 5(3), 9347–9378.

Saleh, M. (2022). Implementasi Pendidikan Karakter Di Sekolah Inklusi. Hikmah: Journal of Islamic Studies, 17, 101.

Sholikhun, M. (2018). Pembentukan karakter siswa dengan sistem Boarding School. Wahana Islamika: Jurnal Studi Keislaman, 4(1), 48–64. http://wahanaislamika.ac.id/index.php/WahanaIslamika/article/view/20/13

Siswanto, Zhi-hong, Z., & Bilanová, M. (2023). Pengaruh Penerapan Model Blended Learning dengan Aplikasi Moodle Terhadap Peningkatan Kognitif Siswa. Jurnal Inovasi Teknologi Pendidikan, 10(2), 133–139.

Sukma, H. H. (2021). Pendidikan Karakter Pada Anak Sekolah Dasar Di Era Digital Dini. Prosiding Seminar Nasional Dies Natalis 41 Utp Surakarta, 1(01), 85–92. https://doi.org/10.36728/semnasutp.v1i01.13

Tri Mawarni, W., Alfiansyah, M., & Zahra, F. (2023). Pendidikan Karakter Dan Kewarganegaraan Sejak Dini: Sebuah Upaya Mengatasi Degradasi Moral Di Era 4.0. ANTHOR: Education and Learning Journal, 2(6), 792–799.

Undang-undang SISDIKNAS. (2011). Sinar Grafika.

Widyaningsih, H. (2019). Pemberdayaan Masyarakat Dalam Pengembangan Desa Wisata dan Implikasinya Terhadap Sosial Budaya Di Desa Sendangagung, Minggir, Sleman. Journal of Indonesian Tourism, Hospitality and Recreation, 2(1).

Downloads

Published

2024-01-31

How to Cite

Eko Prasetyo Yoga Irawan, Titis Rosowulan, & Siswanto. (2024). Instilling Children’s Character Education Through Tutoring in Krandegan Hamlet Sukomakmur Village. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 7(1), 345–354. https://doi.org/10.35568/abdimas.v7i1.4454