Assistance of the School Literacy Team (TLS) in the Implementation of the LEKSAM BEDAS Program in Improving Reading and Writing Literacy
DOI:
https://doi.org/10.35568/abdimas.v7i2.4681Keywords:
Literacy, School Literacy Team, LEKAS BEDASAbstract
This community service activity aims to provide assistance to the School Literacy Team to face several challenges, including providing adequate reading materials and resources for students, low interest in reading, and lack of community involvement. The method of implementing community service activities includes mentoring activities, including discussion, training, direct practice and evaluation. The results of the mentoring activities were very effective in motivating TLS LEKSAM BEDAS to complete literacy challenges and improve their reading and writing literacy. This is proven by 1) It has increased the motivation of teachers and students in carrying out School Literacy Movement activities. Apart from that, the increase in participants' knowledge can be seen from the students' activeness in participating in the program from start to finish. 2) Increasing students' knowledge and skills because it is supported by the use of digital book reading sources
Downloads
References
Aryodilah, F. I. (2022). Analisis Minat Membaca dengan Keterampilan Menulis Narasi Peserta Didik (Analisis Deskriptif Kualitatif dengan Teknik Studi Pustaka). FKIP UNPAS.
Astuti, E. (2022). Gerakan literasi sekolah untuk menumbuhkan nilai budi pekerti anak. Jurnal Ilmia Pendidikan, Sejarah, Dan Humaniora, 6(2), 17–24.
Faizah, D. U., Sufyadi, S., Anggraini, L., Waluyo, W., Dewayani, S., Muldian, W., & Roosaria, R. (2016). Panduan gerakan literasi sekolah di Sekolah Dasar. Direktorat Jenderal Pendidikan Dasar dan Menengah.
Haifarashin, R., Dewi, D. A., & Hayat, R. S. (2024). Implementasi Literasi Budaya dan Kewargaan Melalui Program LEKSAM BEDAS di SDN Cipaku 03 Untuk Meningkatkan Kreativitas Pada Siswa. Bhinneka: Jurnal Bintang Pendidikan Dan Bahasa, 2(1), 208–215.
Halawa, N. (2020). Kontribusi Minat Baca Terhadap Kemampuan Membaca Pemahaman Siswa. Jurnal Edukasi Khatulistiwa: Pembelajaran Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(1), 27–34.
Hewi, L., & Shaleh, M. (2020). Refleksi hasil PISA (the programme for international student assesment): Upaya perbaikan bertumpu pada pendidikan anak usia dini. Jurnal Golden Age, 4(01), 30–41.
Kartikasari, E. (2022). Faktor Pendukung dan Faktor Penghambat Gerakan Literasi Sekolah. Jurnal Basicedu, 6(5), 8879–8885.
Nurjanah, E., Rusmana, A., & Yanto, A. (2017). Hubungan literasi digital dengan kualitas penggunaan e-resources. Lentera Pustaka: Jurnal Kajian Ilmu Perpustakaan, Informasi Dan Kearsipan, 3(2), 117–140.
Palupi, A. N., Widiastuti, D. E., Hidhayah, F. N., Utami, F. D. W., & Wana, P. R. (2020). Peningkatan Literasi di Sekolah Dasar. Bayfa Cendekia Indonesia.
Rohman, S. (2018). Membangun budaya membaca pada anak melalui program gerakan literasi sekolah. TERAMPIL: Jurnal Pendidikan Dan Pembelajaran Dasar, 4(1), 151–174.
Sari, I. F. R. (2018). Konsep dasar gerakan literasi sekolah pada permendikbud nomor 23 tahun 2015 tentang penumbuhan budi pekerti. Al-Bidayah: Jurnal Pendidikan Dasar Islam, 10(1), 89–100.
Setyawan, D., & Gusdian, R. I. (2020). Penguatan Habitus Literasi: Sebuah Cara Pendampingan Tim Literasi Sekolah (TLS). E-DIMAS: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 11(3), 299–306.
Simbolon, J. (2023). Transformasi Pembelajaran Bahasa Indonesia melalui Penerapan Literasi di Sekolah. JBSI: Jurnal Bahasa Dan Sastra Indonesia, 3(01), 162–171.
Teguh, M. (2020). Gerakan literasi sekolah dasar. Jurnal Pendidikan Dasar Flobamorata, 1(2), 1–9.
Wandasari, Y. (2017). Implementasi gerakan literasi sekolah (GLS) sebagai pembentuk pendidikan berkarakter. JMKSP (Jurnal Manajemen, Kepemimpinan, Dan Supervisi Pendidikan), 2(2), 325–342.
Winangi, H. (2021). MENINGKATKAN LITERASI DIGITAL DENGAN DIGITAL PARENTING PADA MASA PANDEMI. JOEL: Journal of Educational and Language Research, 1(4), 405–410.