Strengthening Differentiate Learning Using Ethnomathematics in the Implementation of the Independent Curriculum
DOI:
https://doi.org/10.35568/abdimas.v6i4.3896Keywords:
differentiated learning, independent curriculum, ethnomathematics applications, strengthening student character, Pancasila studentsAbstract
This community service aims to strengthen teacher knowledge related to differentiation learning. The technology used in this activity results from research in the form of an ethnomathematics application that is used to facilitate teachers in conducting assessments of students to classify students according to learning styles and student characteristics. This community service method is carried out using 3 stages, namely preparation, implementation, and evaluation. The results of this community service activity are 1) the teacher understands techniques and strategies in classifying student characteristics, 2) the teacher is able to use information and communication technology-based learning tools using an android smart tree, 3) the teacher is able to create teaching modules by implementing good practices in differentiated learning.
Downloads
References
Alhafiz, N. (2022). Analisis profil gaya belajar siswa untuk pembelajaran berdiferensiasi di SMP Negeri 23 Pekanbaru. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat , 1(8), 1913–1922.
Aprima, D., & Sari, S. (2022). Analisis penerapan pembelajaran berdiferensiasi dalam implementasi kurikulum merdeka pada pelajaran matematika SD. Cendikia: Media Jurnal Ilmiah Pendidikan, 13(1), 95–101.
Evendi, H., Rosida, Y., Zularfan, D., & Negeri, S. (2023). Pembelajaran Berdiferensiasi dalam Pembelajaran Matematika di Kurikulum Merdeka SMPN 4 Kragilan. Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(2).
Heryanto, N., Komar, O., & Sukmana, C. (2021). Penyelenggaraan pelatihan blanded learning pada pembelajaran di rumah pintar Nurul Falah Kota Bandung. Abdimas Siliwangi, 4(1), 57–68. https://doi.org/10.22460/as.v4i1p31-40.6253
Jusuf, H., & Sobari, A. (2022). Pembelajaran paradigma baru kurikulum merdeka pada Sekolah Dasar. Jurnal ABDIMAS (Pengabdian kepada Masyarakat) UBJ, 5(2), 185–195. http://ejurnal.ubharajaya.ac.id/index.php/Jabdimas
Kurniawaty, I., Faiz, A., & Purwati, P. (2022). Strategi penguatan profil pelajar Pancasila di Sekolah Dasar. EDUKATIF : JURNAL ILMU PENDIDIKAN, 4(4), 5170–5175. https://doi.org/10.31004/edukatif.v4i4.3139
Mekar Ismayani, R., Permana, A., & Sukawati, S. (2020). Pelatihan penyusunan soal berbasis HOTS bagi guru bahasa Indonesia tingkat SMP Se-Kabupaten Subang. Abdimas Siliwangi, 03(01), 173–185. https://doi.org/10.22460/as.v3i1p%25p.3575
Muslimin. Muslimin, Hirza, B., Nery, R. S., Yuliani, R. E., Heru, H., Supriadi, A., Desvitasari, T., & Khairani, N. (2022). Peningkatan hasil belajar matematika siswa melalui pembelajaran berdiferensiasi dalam mewujudkan merdeka belajar. Jurnal Pendidikan Matematika RAFA, 8(2), 22–32. http://jurnal.radenfatah.ac.id/index.php/jpmrafa
Pane, R. N., Lumbantoruan, S., & Simanjuntak, S. D. (2022). Implementasi pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan kemampuan berpikir kreatif peserta didik. BULLET: Jurnal Multidisiplin Ilmu , 1(3), 173–180.
Siagian, B. A., Situmorang, S. N., Siburian, R., Sihombing, A., Harefa, R. Y. R., Ramadhani, S., & Sitorus, A. (2022). Sosialisasi pembelajaran berdiferensiasi dalam program merdeka belajar di SMP Gajah Mada Medan. Indonesia Berdaya, 3(2), 339–344. https://doi.org/10.47679/ib.2022227
Suwartiningsih, S. (2021). Penerapan pembelajaran berdiferensiasi untuk meningkatkan hasil belajar siswa pada mata pelajaran IPA pokok bahasan nanah dan keberlangsungan kehidupan di kelas IXb semester genap SMPN 4 Monta tahun pelajaran 2020/2021. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran Indonesia (JPPI), 1(2), 80–94. https://doi.org/10.53299/jppi.v1i2.39
Syarifuddin, S., & Nurmi, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi dalam meningkatkan hasil belajar matematika siswa kelas IX semester genap SMP Negeri 1 Wera tahun pelajaran 2021/2022. JagoMIPA: Jurnal Pendidikan Matematika dan IPA, 2(2), 93–102. https://doi.org/10.53299/jagomipa.v2i2.184
Ultra Gusteti, M., & Neviyarni, N. (2022). Pembelajaran berdiferensiasi pada pembelajaran matematika di kurikulum merdeka. Lebesgue: Jurnal Ilmiah Pendidikan Matematika, Matematika dan Statistika, 3(3), 636–646. https://doi.org/10.46306/lb.v