Improving Reading Skills Through Our "Kacakarya" Reading We Create Using a Montessori Approach

Authors

  • Nida Hoerunisa STAI DR.KH.EZ.MUTTAQIEN PURWAKARTA
  • Ahmad Fajar STAI Dr. KH. Ez. Muttaqien Purwakarta

DOI:

https://doi.org/10.35568/abdimas.v6i2.3276

Keywords:

Kemampuan membaca rendah, Literasi membaca, Desa Cihanjawar

Abstract

The low reading abilities and skills of children have become an important reason to improve reading literacy among children in Kampung Gunung Bakti Rt 04, Desa Cihanjawar. The low level of education in the community, dominated by graduates of elementary school, is one of the factors causing a lack of awareness among parents in providing guidance to their children about the importance of developing reading habits from an early age. Reading can be a support for achieving educational goals in Indonesia and should be made a routine daily activity. Reading literacy is a process that involves the ability to read, comprehend and analyze various information obtained to solve problems that arise in daily life with the aim of improving the quality of life. This community service aims to improve the reading literacy abilities and skills, with a focus on improving children's reading abilities. The service used a collaborative Participatory Action Research (PAR) design. The author collaborated with the managers of MI Al-Barokah and Rumah Belajar Muttaqin located in Kampung Gunung Bakti Rt 04, Desa Cihanjawar. The research results showed a 60% increase in children's reading abilities. The improvement of reading literacy skills requires support from all parties to further increase the success.

Downloads

Download data is not yet available.

References

Agustin, A. (2020). Peningkatan Kemampuan Membaca dan Menulis Permulaan dengan Metode Montessori. Workshop Nasional Penguatan Kompotensi Guru Sekolah Dasar , 3.

Alfarikh, A. (2017). Menumbuhkan budaya literasi di kalangan pelajar. . The 1st .

Dwi Hudhana, W. &. (2020). Urgensi Budaya Literasi Dan Upaya Menumbuhkan Minat Baca. jurnal, 9(2), 43-50 .

Dwi Hudhana, W. &. (2020). Urgensi Budaya Literasi Dan Upaya Menumbuhkan Minat Baca. jurnal,. jurnal, 9(2), 43-50 .

Eko Herdiawan et al., 2. (2022). Kegiatan Literasi Berbasis Pendekatan Montessori Di SD Kanisius Sorowajan Yogyakarta. DINAMISIA:Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat .

Kasiyun, S. (20115). Upaya Meningkatkan Minat Baca Sebagai Sarana Untuk Mencerdaskan Bangsa. Jurnal Pena Indonesia, 1(1), 79-95 .

Muslimin. (2018). Menumbukan Budaya Literasi dan Minat Baca dari Kampung. Gorontalo: Ideas Publishing.

Putri Pradana, F. A. (2020). Pengaruh Budaya Literasi Sekolah Melalui Pemanfaatan Sudut Baca Terhadap Minat Membaca Siswa Di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan Dan Konseling (JPDK) .

Qoni'ah, S. (2020). Menumbuhkan Budaya Literasi Sebagai Dimensi Spiritual Melalui kisah-kisah Nabi Pada Peserta Didik SDN Branta Pesisir. jurnal Manajemen Pendidikan Islam, 2, 163-176 .

Rohim, D. C. (2020). Peran Literasi Dalam Meningkatkan Minat Baca Siswa di Sekolah Dasar. Kajian Pendidikan Dan Hasil Penelitian, 6(3), 2.

Setyowati, L. &. (2018). Menumbuhkan Budaya Literasi Melalui Gerakan "Ayo Membaca Buku" di Perpustakaan MTS Assalam Pasuruan. Jurnal Vokasindo .

Subakt, H. O. (2020). Implementasi Gerakan Literasi Sekolah Pada Masa Pandemi Covid-19 Dalam Meningkatkan.

Suryadi, Y. P. (2021). Optimalisasi Perpustakaan Dusun Semaya Sebagai Upaya Menumbuhkan Budaya Literasi Pada Anak.

Syarif, I. &. (2020). Meningkatkan Minat Membaca melalui gerakan literasi sekolah . ASAZITA:Jurnal Pendidikan .

Vita, N. I. (2020). Gerakan Literasi Membaca: Studi. Jurnal Ilmiah Ilmu Komunikasi …, 3(1), 41–47.

Wulanjani, A. N. (2019). Meningkatkan Minat Membaca melalui Gerakan Literasi Membaca bagi Siswa Sekolah Dasar. Proceding of Biology Education .

Mustofa, R., & Fajar, A. (2022). PENDAMPINGAN MEMBACA AL-QUR’AN MENGGUNAKAN METODE IQRA PADA ANAK-ANAK DI DESA CIHANJAWAR PURWAKARTA. Pastabiq: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(2), 48–56.

Downloads

Published

2023-04-30

How to Cite

Hoerunisa , N., & Fajar, A. (2023). Improving Reading Skills Through Our "Kacakarya" Reading We Create Using a Montessori Approach. ABDIMAS: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 6(2), 3835–3841. https://doi.org/10.35568/abdimas.v6i2.3276